Alla inlägg den 3 november 2010

Av Adina - 3 november 2010 20:43

det har varit ganska lugnt på bloggen ett tag, ska jag vara ärlig så har jag inte orkat fixa bilder och skriva om spanien, men imorse tog jag tag i det (: (y) 

efter att jag har kommit hem har jag hunnit med rätt mycket annat också, kusin kom i lördags & åkte hem idag, varit på ullared med thea, robert och lillasyster. hm, vi lyckades pricka in den sämsta dagen av alla, kö-rekord, försäljningsrekord & bussrekord, härligt ont i fötterna när vi kom hem halv tolv på natten. (y) vi var en stund hos katja & ross i deras nya lägenhet efteråt också, åt middag tillsammans. 


i söndags jobbade jag, i måndags var jag på väla med emelie och träffade kevin på kvällen. igår var jag på nova en stund med diana & meiling innan vi gick på bio, barnen fick bestämma film så det var någon halvtöntig fantasy 3D, helt okej men jag somnade på slutet, (a) nog första & sista gången jag somnar på bio, lite småpinsamt faktiskt :$


& idag har jag och stephanie varit i kävlinge hos evelyn, pluggat lite spanska men mest lekt med barnen (; vi åt middag och tog tåget hem när barnen skulle lägga sig. det blir en tidig kväll för imorgon ska jag och felicia iväg och köpa fina presenter och sedan åka hem till emilia och träffa hennes bebis neo första gången :D mysigt! 


Av Adina - 3 november 2010 12:12

JAG VET ATT JAG ÄR SEG MEN HÄR ÄR MIN UNDERBARA VECKA I ORD & BILDER.

 

fredag: en lång dag med tåg, flyg & buss innan vi kom fram till mollerussa och kunde träffa våra familjer. Vi åkte hem till silvia, jag fick kolla runt i huset och duscha innan hon visade mig runt där hon bodde och gick hem till hennes mormor som ville bjuda på massor av kakor & efterrätter, och som pratade alldeles för snabbt för att jags kulle första mer än det hon pekade på. Fastän man var så trött att man knappt kunde hålla ögonen öppna tio/elva på kvällen så stack vi ut på en k o r t förfest och sedan vidare ut på en liten pub som spelade en del svensk musik haha. Men vi dansade, & njöt av att kunna köpa våra egna drinkar, malibu cola (y) kvällen blev inte så lång för min del, tror vi åkte hem halv två och då ville man inte annat än hem. Är inte säker på om de andra stack vidare ut på en festival eller om de stannade på puben, var så trött att jag inte orkade ta reda på det. Jag somnade med ett leende på läpparna fastän jag visste att vi skulle upp redan sju dagen efter för en stor överraskning.



 

Lördag: det var jobbigt att vakna klockan sju och på bussresan till vad jag trodde skulle vara en dags shopping somnade både jag, emma och nicklas. Det var vi tre svenskar och elin, + våra spanjorer och två extra vänner till yonaikel som följde med. Rätt stort & härligt gäng :) men istället för att shoppa hade gänget bestämt sig för att bjuda med oss på Spaniens största nöjespark Port Aventura. Det var ett sjukt fint ställe och en väldigt bra överraskning, kan ju inte säga mer än att shit vad spanska karuseller är sjuka, har aldrig varit med om att det kittlar i magen typ hela åkturen så man får riktigt ont i magen eller att man blir mår dåligt efter en berg&dalbana för att det är för många loopar. Haha, en kul upplevelse och tur att ingen av oss var rädd eller försiktig med karuseller för då hade man inte haft kul där. Tusen gånger bättre än liseberg, och inte bara för att man aldrig varit där förut. Det var halloween-tema i hela parken också, vet inte hur många gånger jag skrek till för att någon äcklig utklädd skådespelare kom för nära & nicklas bara skrattade åt mig, men vem vågade gå in i spöktunneln? Inte nicklas iallafall. Vid nio-tiden åkte vi hem med bussen, alla utom jag och emma sov så vi passade på att sjunga lite oseriöst för dom andra, vi var väl lagom övertrötta & speedade inför kvällens party.


               

 

Vid tio-halv elva var jag och silvia hemma hos henne igen, och åt hemmagjord pizza som hennes mamma fixat till oss innan resten av familjen åkte iväg för att äta middag ute någonstans. Hann träffa hennes storasyster lite snabbt också, väldigt härlig tjej. Efter middagen fixade vi oss riktigt snygga, kändes skönt efter att ha gått på port aventura helt osminkad hela dagen, orkade inte gå upp tidigare än sju för att hinna det med. Halv ett kom vi fram till europas tredje största disco, BigBen. Hela klassen var taggad och på topp, härlig kväll. man står på nedanvåningen och dansar, kollar man upp på ovanvåningen så är där fullt med olika bardiskar, lite högre än det största dansgolvet finns små scener där alla kan dansa och på andra sidan var en lite större scen med ett fem-tiotal proffsdansare, -satsar hundra gånger mer än sverige.

fem timmar senare var jag 300kr fattigare efter ett antal redbull'vodkas, cuba lime's och peachshots, men jävlar vilken bra natt och dag. somnade direkt när jag la mig i sängen, och mina fötter har nog aldrig gjort så ont i hela mitt liv, men det spelade ingen roll alls, bästa dagen på hela veckan och på väldigt länge.

 

 


Söndag: vi väcktes klockan två av att silvias mamma kom in i vårt rum och sa att vi skulle åka iväg och äta söndags lunch. Söndagslunch betyder att man helt nyvaken möts av 15 snälla men nyfikna släktingar som har hundra frågor om sverige på spanska & eller dålig engelska som man förväntas kunna svara på. Man ska också äta riktigt mycket, lunchen är deras ända mål på söndagar. Men familjen verkade tycka att jag svarade bra på deras frågor, åt ordentligt så de slapp vara oroliga så ungefär en timme senare var jag & silvia påväg hem till henne igen och chillade lite. Klockan fem åkte vi hem till Anna, emmas spanjor och träffade lite folk, snackade, spelade spel & ja, alla var jättetrötta så det var en lugn dag. Vid halv nio åkte vi hem och åt lite middag för att jag var hungrig fast den stora lunchen haha. Sen fick jag lite tid själv vid datan så jag kunde snacka med mina vänner, maila familjen här hemma och bara koppla av lite efter den långa helgen.

 

Måndag: första skoldagen, seg men på slutet kollade vi på min & stephanies favoritfilm: barnhemmet. Mysigt läskigt. Efter att vi kommit hem och ätit var klockan redan sex, men ingen var hemma och kunde köra oss någonstans så vi stannade hemma och kopplade in hennes mikrofoner och sjöng lite tillsammans, roligt att sjunga med riktig utrustning (:

vi åt en sen middag som vanligt och sen somnade jag ganska snabbt efter att ha kollat på bilderna som skolan tagit på oss under dagen. Bona nit.


 

Tisdag: BARCELONA! Behöver man säga mer? Förutom att staden var helt underbar var vädret på topp också, tror det var ungefär 23 grader och alla kläder blev jobbiga att bära på. Shoppade en stickad beige tröja, ett par leggins och en annan tunnare tröja. Jag och stephanie myste i bussen och dagen gick väldigt snabbt men tog en del fina bilder. Bland annat på min och emma's fina lunchutsikt i solen (:

 

   


       


   

    


      


    


onsdag: klassen åkte in till mollerussa och träffade borgmästaren som tackade för att vi var här och gav oss gympa-påsar i olika fula färger, haha vad som helst annat hade använts mer i undantag av gustaf som började använda sin orangefärgade direkt. Vi blev också fotade tillsammans som skulle vara med i tidningen. Under skoldagen var vi också vid en fin sjö, ett pappersklännings-museum och shopping på streetmarket.


         

  


hemma på balkongen somnade jag och silvia i solen, härligt solig dag.

På kvällen gick alla svenskar och spanjorer ut tillsammans till en park med arga påfåglar & svarta svanar. åt picknik, vissa drack lite och när det blev mörkt tände vi en eld och sjöng lite halvt random, haha mysig kväll (: (y) kul att göra något alla tillsammans.


        

 

Torsdag: klassen åkte till lleida och fick se den fina staden med läraren först. Vi gick upp i en kyrka med ett högt torn som var jättefint och sen hade vi fri shoppingtid två timmar innan våra partners kom och vi fortsatte shoppa tre-fyra timmar till. För min del så fick en fin jacka och en flaska med black vodka, wildberries följa med hem. Min shopping var begränsad på grund av min lilla väska som inte klarar hur mycket som helst.. spännande dag, för hälften av alla svenskar blev aspackade, piercade sig och blev utskällda. Haha, jag kan förstå att de hade kul men tillochmed jag skämdes lite för mina vänner. Sista dagen på en bra vecka, haha.

 

På kvällen var det avslutningsmiddag med föräldrarna och alla utbytesstudenter, lite sång, dans och mat.


     


              

 

Fredag: efter många tårar satte vi oss på bussen till Barcelona, det kändes som att man varit där mycket mer än en vecka. Väldigt jobbigt att åka hem, men ganska skönt också. Man kommer ju aldrig glömma veckan ändå och vem vet man kanske hälsar på därnere någon gång också. Underbar vecka & massor av fina minnen, <3

Ovido - Quiz & Flashcards